قالب وبلاگ

از پیشوایان و رهبران اهل سنّت بود. ابوحنیفه را میگویم. به همراه عدّه اى از دوستانش به مجلس امام جعفر صادق (علیه السلام) وارد شد و گفت:

یابن رسول اللّه! فرزندت، موسى کاظم را دیدم که مشغول نماز بود و مردم از جلوى او رفت و آمد مى کردند؛ و او آن ها را نهى نمیکرد، با اینکه رفت و آمدها مانع معنویّت مى باشد!

امام صادق (علیه السلام) فرزند خود موسى کاظم (علیه السلام) را احضار نمود و فرمود: ابو حنیفه چنین مى گوید که در حال نماز بودى و مردم از جلوى تو رفت و آمد مى کرده اند و مانع آن ها نمى شدى؟

پاسخ داد: بلى، صحیح است، چون آن کسى که در مقابلش ایستاده بودم و نماز مى خواندم را از هر کسى به خود نزدیکتر مى دانستم. بنابر این افراد را مانع و مزاحم عبادت و ستایش خود در مقابل پروردگار متعال نمى دانستم .

سپس امام جعفر صادق (علیه السلام) فرزند خود را در آغوش گرفت و فرمود: پدر و مادرم فداى تو باد، که نگه دارنده علوم و اسرار الهى و امامت هستى .

بعد از آن رو به ابو حنیفه کرد و فرمود: حکم قتل، شدیدتر است یا زنا؟

ابو حنیفه گفت : قتل شدیدتر است.

امام (علیه السلام) فرمود: اگر چنین است، پس چرا خداوند برای شهادت بر اثبات قتل دو نفر را لازم دانسته؛ ولى شهادت بر اثبات زنا را چهار نفر؟!

سپس حضرت به دنباله این فرمایش فرمود: بنابر این باید توجّه داشت که نمى توان احکام دین را با قیاس استنباط کرد.

و سپس افزود: اى ابوحنیفه! ترک نماز شدیدتر است، یا ترک روزه؟

ابو حنیفه گفت: ترک نماز.

حضرت فرمود: اگر چنین است، پس چرا زنان نمازهاى دوران حیض و نفاس را نباید قضا کنند؛ ولى روزه ها را باید قضا نمایند؟ پس احکام دین قابل قیاس نیست .

... سپس حضرت افزود: اگر به احکام دین آشنا هستى، بگو که آیا غائط و مدفوع انسان کثیف تر است یا منى انسان؟

ابو حنیفه گفت : غائط کثیف تر از منى مى باشد.

حضرت فرمود: اگر چنین است، پس چرا غائط با قدرى آب یا سنگ و کلوخ پاک مى گردد؛ ولى منى بدون آب و غسل، تطهیر نمى شود؟ آیا این حکم با قیاس سازش دارد؟!

پس از آن ابوحنیفه تقاضا کرد: یا ابن رسول اللّه! فدایت گردم. حدیثى براى ما بیان کن، که مورد استفاده قرار دهیم.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: پدرم از پدرانش، و ایشان از حضرت امیرالمؤمنین علىّ (علیه السلام) روایت کرده اند، که رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: خداوند متعال میثاق و طینت اهل بیت رسول اللّه صلوات اللّه علیهم را از اعلى علّیین آفریده است؛ و طینت و سرشت شیعیان و دوستان ما را از خمیر مایه و طینت ما خلق نمود و چنانچه تمام خلایق جمع شوند، که تغییرى در آن به وجود آورند هرگز نخواهند توانست .

سپس ابو حنیفه گریان شد و با دوستانش که همراه وى بودند برخاستند و از مجلس خارج گشت.

 

(منبع: اختصاص شیخ مفید ص 189)

[ چهارشنبه ۱۳٩۱/۱۱/۱۱ ] [ ۱٢:٥٥ ‎ق.ظ ] [ سجاد شاکریــ ] [ نصـایح () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

" بین الطلوعین " یعنی فاصله‌ی زمانی بین دو طلوع مقدس؛ یعنی فاصله‌ی بین طلـوع سر بریده‌ی حضرت خورشید بر فراز نیزه، و طلوع پرچـم " یالثــارات الحسیـن " بـر فــراز خانه‌ی کعبه. و مــا اکنون در بین الطّلوعیـن به سر میبـریم! به طلوع اول که نرسیـدیم؛ امــا طلوع دوم در راه است. نکند خوابمــان ببرد و بعد از طلوع،از خواب بیدار شویم! که دیگــر آنگاه نماز قضا شده و واجبی مغفول مانده. اصلا اگر خوابیدن در "بین الطلوعین" بـرای همه مکروه است، برای خونخواهـان حسین حرام تر از حرام است !! نکند خواب باشیم، خواب بمانیم و بعد که بیدار شدیم ببینیم به جــای پرچـم "یالثـارات الحسیـن" سـر امــاممــان بـر نیــــزه رفتـه باشد . . .
موضوعات وب
امکانات وب