قالب وبلاگ

   نهری از کوثر / درآمدی بر سبک زندگی اسلامی / نهر هجدهم ..


از کسانی بود که قبل از رسالت نبی مکرّم اسلام، انتظار ظهور پیامبر جدید را می کشید و همیشه از ورقة بن نوفل و دیگر علماء جویای نشانه های نبوت می شد. پس از با خبر شدن از رسالت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) نیز، علم و ادب و کمال و محبت خود به آن بزرگوار را اینچنین در قالب اشعاری ابراز کرد:

فلوانّنی امسیت فی کل نعمة / ودامت لی الدنیا و تملک الاکاسرة

فما سُوِّت عندی جناح بعوضة / اذا لم یکن عینی لعینک ناظرة

«اگر تمام نعمت های دنیا از آن من باشد و ملک و مملکت کسراها و پادشاهان را داشته باشم، در نظرم هیچ ارزش ندارد زمانی که چشمم به چشم تو نیافتد»

حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) هر وقت از تکذیب قریش و اذیت های ایشان محزون و آزرده می شدند، هیچ چیز آن حضرت را مسرور نمی کرد مگر دیدن حضرت زهرا (علیها السلام) و یاد خدیجه؛ و هرگاه خدیجه را می دید مسرور می شد.

رسول خدا(صلی الله علیه وآله) با این که بعدها با زنانی چند ازدواج کرد ولی هرگز خدیجه را از یاد نبرد. عایشه می گوید: هر وقت پیغمبر خدا (صلی الله علیه وآله) یاد خدیجه می افتاد، ملول و گرفته می شد و برای او آمرزش می طلبید. روزی من رشک ورزیدم و گفتم: یا رسول اللّه! خداوند به جای آن پیر زن، زنی جوان و زیبا به تو داد.  پیغمبر (صلی الله علیه وآله)  ناگهان بر آشفت و خشمگینانه دست بر دست من زد و فرمود: خدا شاهد است خدیجه زنی بود که چون همه از من رو می گردانیدند، او به من روی می کرد و چون همه از من می گریختند به من محبت و مهربانی می کرد و چون همه دعوت مرا تکذیب میکردند، به من ایمان می آورد و مرا تصدیق می کرد. در مشکلات زندگی مرا یاری می داد و با مال خود کمکم می کرد و غم از دلم می زدود.


حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمود: " وقتی خدیجه(علیها السلام) از دنیا رفت، فاطمه کودکی خردسال بود، نزد پدر آمد و گفت:"یا رسول الله اُمی" مادرم کجاست؟ پیامبر(صلی الله علیه وآله) سکوت کرد. جبرئیل نازل شد وگفت: خدایت سلام می رساند و می فرماید: به زهرا بگو مادرت در بهشت و در کاخ طلایی که ستونش از یاقوت سرخ است و اطرافش آسیه و مریم هستند، جای دارد.

حضرت خدیجه(علیها السلام) سه سال قبل از هجرت بیمار شد. پیغمبر(صلی الله علیه و آله) به عیادت وی رفت و فرمود: یا خدیجه! اما علمت انّ الله قد زوجّنی معک فی الجنّة؟ (آیا می دانی که خداوند تو را در بهشت نیز همسر من ساخته است؟) آنگاه از خدیجه(علیها السلام) دل جویی و تفقّد کرد او را وعده بهشت داد و درجات عالی بهشت را به شکرانه خدمات او توصیف فرمود. چون بیماری خدیجه شدّت یافت، عرض کرد: یا رسول الله! چند وصیت دارم:

من در حق تو کوتاهی کردم، مرا عفو کن. پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: هرگز از تو تقصیری ندیدم و نهایت تلاش خود را به کار بردی. در خانه ام بسیار خسته شدی و اموالت را در راه خدا مصرف کردی. عرض کرد یا رسول الله! وصیت دوم من این است که مواظب این دختر باشید و به فاطمه زهرا(علیها السلام)اشاره کرد. چون او بعد از من یتیم و غریب خواهد شد. پس مبادا کسی از زنان قریش به او آزار برساند. مبادا کسی به صورتش سیلی بزند. مبادا کسی بر او فریاد بکشد. مبادا کسی با او برخورد زننده ای داشته باشد. اما وصیت سوم را شرم می کنم برایت بگویم. آن را به فاطمه می کنم تا برایت بازگو کند. سپس فاطمه را فراخواند و به وی فرمود: نور چشمم! به پدرت رسول الله بگو مادرم می گوید: «من از قبر در هراسم و از تو می خواهم مرا در لباسی که هنگام نزول وحی به تن داشتی، کفن کنی». پس فاطمه زهرا (علیها السلام) از اتاق بیرون آمد و مطلب را به پیامبر (صلی الله علیه وآله) عرض کرد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) آن پیراهن را برای خدیجه (علیها السلام) فرستاد و او بسیار خوشحال شد. هنگام وفات حضرت خدیجه (علیها السلام) پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) غسل و کفن وی را به عهده گرفت. ناگهان جبرئیل در حالی که کفن از بهشت همراه داشت نازل شد و عرض کرد: یا رسول الله، خداوند به تو سلام می رساند و می فرماید: «وی اموالش را در راه ما صرف کرد و ما سزاوار تریم که کفنش را به عهده بگریم»

 

× پی نوشت:

کفن ..

هزار خرقه عوض کرد روزگار و هنوز / حدیث پیرهن کهنه تو پابرجاست

السلام علیک یا اباعبدالله ..

[ شنبه ۱۳٩٢/٤/٢٩ ] [ ۱۱:٠٠ ‎ق.ظ ] [ سجاد شاکریــ ] [ نصـایح () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

" بین الطلوعین " یعنی فاصله‌ی زمانی بین دو طلوع مقدس؛ یعنی فاصله‌ی بین طلـوع سر بریده‌ی حضرت خورشید بر فراز نیزه، و طلوع پرچـم " یالثــارات الحسیـن " بـر فــراز خانه‌ی کعبه. و مــا اکنون در بین الطّلوعیـن به سر میبـریم! به طلوع اول که نرسیـدیم؛ امــا طلوع دوم در راه است. نکند خوابمــان ببرد و بعد از طلوع،از خواب بیدار شویم! که دیگــر آنگاه نماز قضا شده و واجبی مغفول مانده. اصلا اگر خوابیدن در "بین الطلوعین" بـرای همه مکروه است، برای خونخواهـان حسین حرام تر از حرام است !! نکند خواب باشیم، خواب بمانیم و بعد که بیدار شدیم ببینیم به جــای پرچـم "یالثـارات الحسیـن" سـر امــاممــان بـر نیــــزه رفتـه باشد . . .
موضوعات وب
امکانات وب