قالب وبلاگ

   نهری از کوثر / درآمدی بر سبک زندگی اسلامی / نهر هفدهم ..

 

همواره تعبیر «روحی فداه» را درباره ایشان به کار می‏برد! آیت الله مطهری کسی نبود که بیهوده کسی را اینچنین تجلیل کند. از او پرسیدند: این همه تجلیل به خاطر چیست؟ ایشان فرمود: «من فیلسوف و عارف، بسیار دیده ‏ام ولی احترام مخصوص من به ایشان، نه به خاطر این است که او یک فیلسوف است، بلکه به این جهت است که او عاشق و دل‏باخته اهل بیت علیهم ‏السلام است. علامه طباطبایی (قدس‏ سره) در ماه رمضان، روزه خود را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه علیها السلام افطار می‏کرد. ابتدا پیاده به حرم مطهر مشرّف می‏شد و ضریح مقدس را می‏بوسید. سپس به خانه می‏رفت و غذا می‏خورد. این ویژگی اوست که مرا به شدت شیفته ایشان کرده است». شب‏های ماه رمضان تا صبح بیدار بود و مقداری مطالعه می‏کرد و بقیه را به دعا و قرائت قرآن و نماز و ذکر می‏گذراند.

بیست سال تمام مشغول تقریر تفسیر شریف المیزان بود. بدیهی است که عظمت، گستردگی، ژرفایی، صلابت و استواری محتوای المیزان مورد اتفاق همۀ کسانی است که با این اثر و جوانب آن آشنایی دارند و به دور از هرگونه پیش­داوری دربارۀ آن به قضاوت می­نشینند. علامۀ طباطبایی در سامان دادن این اثر ثمین، علاوه بر خود قرآن کریم که منبع وی در تألیف تفسیر المیزان بوده، به بیش از یک­ صد و هشتاد منبع تفسیری روایی، لغوی، تاریخی، علمی و اجتماعی مراجعه کرده که برخی از این منابع در چندین مجلد تألیف شده است. وی حتی کتب مقدس ادیان و مذاهب دیگر از قبیل انجیل، اوستا، تورات، السواعی (از کتب ارتدکس روم)، اعمال الرسل و رسالۀ پولس را با قرآن کریم مقایسه و تحریفات آنها را نقد کرده است. تفسیر گرانسنگ المیزان، برجسته ­ترین و جامع­ترین تألیف تفسیری جهان تشیع در عصر حاضر است که از نظر سبک نگارش نیز در میان شیعه و سنّی، تفسیری برتر به شمار می­آید. (توضیحات بیشتر در اینجا)

نقل است پدر علامه طباطبائی بعد از وفات خود، به خواب یکی از نزدیکان رفت و در خواب از پسرش علامه طباطبائی شکایت کرد و گله مند شد که چرا پسرم مرا در ثواب نوشتن المیزان شریک نمیکند؟! فردی که آن خواب را دیده بود فورا به محضر علامه طباطبائی رفت و ماجرای خوابش را برای علامه تعریف کرد. علامه طباطبائی نیز در کمال خضوع و فروتنی، لبخندی زد و گفت: «مگر نوشتن المیزان ثوابی هم دارد؟»

این عالم وارسته در اواخر عمرش تاکید میکرد: « من در عرصه ی قیامت امیدی به دستگیری و مدد رسانی المیزان برای گذراندن عرصات محشر و میزان و حساب خویش ندارم، و تنها امید من در قیامت بهره مندی از شفاعت سیاهی های حضرت سیدالشّهداء علیه السلام است »

 


* پی نوشت:

- دوره ی کسوف ات سرآمده است خانه ی عشق من! ضریح من ..

[ جمعه ۱۳٩٢/٤/٢۱ ] [ ۱:٥٢ ‎ق.ظ ] [ سجاد شاکریــ ] [ نصـایح () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

" بین الطلوعین " یعنی فاصله‌ی زمانی بین دو طلوع مقدس؛ یعنی فاصله‌ی بین طلـوع سر بریده‌ی حضرت خورشید بر فراز نیزه، و طلوع پرچـم " یالثــارات الحسیـن " بـر فــراز خانه‌ی کعبه. و مــا اکنون در بین الطّلوعیـن به سر میبـریم! به طلوع اول که نرسیـدیم؛ امــا طلوع دوم در راه است. نکند خوابمــان ببرد و بعد از طلوع،از خواب بیدار شویم! که دیگــر آنگاه نماز قضا شده و واجبی مغفول مانده. اصلا اگر خوابیدن در "بین الطلوعین" بـرای همه مکروه است، برای خونخواهـان حسین حرام تر از حرام است !! نکند خواب باشیم، خواب بمانیم و بعد که بیدار شدیم ببینیم به جــای پرچـم "یالثـارات الحسیـن" سـر امــاممــان بـر نیــــزه رفتـه باشد . . .
موضوعات وب
امکانات وب